project Tomos
De brommer zoals ik hem kocht...
de eerste reparatie was de ontsteking, deze moest ik op tijd zetten.
Tja ff de zuigerveren checken kan ook uit de handlopen... bij het terugplaatsen van de zuiger brak er helaas 1 veer... dit bracht gelijk complicties mee...
de nieuwe veren bleken niet te passen... dus direct al een nieuwe zuiger. De eerste grote kostenpost aan de Tomos... historisch moment ;)
Tja het vraagtekenveertje... de reparatie duurt langer als het veertje kost...
Veel ijzervijzel in de karterkap overigens, dit komt waarschijnlijk door het afgebroken stukje in de kap op de foto, net naast het onderste lager.
Tja... jammer om m te slopen...
Maarja, de tank was leeg, en dr zat een rare tik in de motor, in de eerste instantie leek het bigendlager naar de haaien te zijn gelopen, maar gelukkig was deze nog goed!
Maarjah... mijn besluit stond vast:
Slopen dat ding!
Ik had niet heel erg dure verf gevonden...
En dit is het resultaat:
Ff foto's maken van de bedrading zodat ik na afloop weet waar de draden op moeten
Het blok onder de Tomos uit geschroefd
Het spatbord er af, dit gaf nogal moeilijkheden:
alle schroeven zaten zo vast geroest dat ze allemaal verslepen moesten worden...
`t restant...
Het motorblok in onderdelen... Wat zaten die bouten vast zeg! Sjonge!
Het frame, de voorveren kon ik niet demonteren i.v.m. schade door het kapot knappen van de voorrem...
Zo, alles is weer gesloopt, nu zsm beginnen met het opknappen en reviseren van het motoblok.
14-10-2013
Update:
Vandaag begonnen met het schoonmaken van het motorblok.
Binnenkort neem ik de onderdelen mee waar de lagers uit moeten.
Tegelijkertijd neem ik de cilinder ook mee om te kijken of deze nog helemaal rond is.
Hiervoor heb ik al een techniek bedacht:
Op school hebben we een meterinstrument om te kijken of de houder van de freesmachine er wel recht op zit.
deze bevestig ik op de slede van de draaibank, zet de cilinder in de klauwplaat, stel vervolgens de draaibank in op het laagste toerenbereik en laat het pennetje van het meetinstrument door de cilinder lopen, zodra deze heel erg uitslaat, is de cilinder niet meer perfect rond en dient deze gehoont te worden.
Simpel toch? :)
30-10-2013
Update:
Gisteren de karters, de cilinder en de krukas meegenomen naar school, op school samen met de leraar gekeken of de cilinder nog wel rond was, dit was gelukkig wel het geval!
volgende week gaan we de lagers uit het blok halen.
De leraar heeft de krukas meegenomen naar huis om deze helemaal schoon te maken in speciaal spul.
Misschien dat ik deze week nog wat ga schoonmaken van de motor, maar ik denk het niet.
Ik heb er even geen zin in...
6-11-2013
Update:
Gisteren op school een aantal lagers al uit het blok geperst.
een lager gaf moeilijkheden omdat deze eruit getrokken moest worden, op school hebben we geen lagertrekkers van dat formaat...
Samen met mijn leraar, meneer Bollemeijer, hebben we een oplossing bedacht: door 2 bouten aan de kop iets af te slijpen, passen ze net samen in het
betreffende lager. daar overheen deden we dan een plaatje metaal met een gaatje middenin waardoor een van de bouten uitstak, daar draaiden we dan een moer op zodat we d.m.v. de moer het lager uit het blok getrokken word. helaas werkte dit niet helemaal...
i.p.v het lager trok ik de bouten door de binnenste ring van het lager...
Toen maar de binnenste ring uit het lager gehaald samen met een andere leraar, maar toen werd het nog moeilijker om het lager eruit te krijgen, maar viel mij op dat de lager trekker van school er wel in zou passen, dus meneer Bollemeijer weer opgehaald, bleek dat de lagertrekker net een paar tienden van een millimeter te groot te zijn, Bollemeijer heeft toen de lager trekker aangpast, en het lager was er zo uit!
Meneer Bollemeijer heeft toen aangeboden om voor de andere, veel kleinere lagers, zelf een lagertrekker te maken!
dat vind ik echt een super aanbod!
alleen het nadeel is, dat het wel een poosje duurt... maar ja, het opknappen heeft ook geen haast!
ik moet de onderdelen en de lak ect. nog kopen.
en het frame moet nog gespoten worden.
dus, er is niks geen haast!
Foto's volgen!
19-11-2013
Update:
Zoals in het gastenboek staat vermeld zijn de lager eruit!!! (heel erg bedankt meneer Bollemeijer!)
ondertussen zijn de karters dus weer thuis.
Nu eerst maar even schuurpapier kopen om het blok te kunnen schuren en daarna te kunnen verven.
Maar eerst de onderdelen van het motorblok bestellen via Tomoshop.nl.
Dit gaat nog wel het een en ander kosten, want er is meer kapot dan ik aanvankelijk dacht...
Maarja, zoals m'n vader zegt, als je iets gaat opknappen zijn de kosten altijd hoger dan de waarde van het project.
maar, dan heb je ook wel plezier van het opknappen, en dat is ook wel wat waard!
ik zal proberen zo snel mogelijk foto's te maken en deze te uploaden
4-12-2013
Update:
Sorry dat ik de laatste tijd weinig uploads plaats.
ik heb het project van mijn Tomos min of meer stilliggen.
de zolder waar de Tomos ligt is eigenlijk te koud om fatsoenlijk te werken, laat staan om met ontvetters bezig te zijn.
zo heel af en toe, als ik de moed kan opbrengen ga ik verder met de Tomos.
maar eerst moet ik nog een metalen bak of dergelijk zien te regelen. eentje die tegen ontvetters bestand is.
owja, fotos uploaden wil momenteel niet, dit omdat ik vergeten ben hoe ik de fotos kan wijzigen in kleiner formaat...
ik zal dit Zet Es eM weer na vragen.
maar voorals nog, blijf de site in de gaten houden want ik ben van plan om de draad Zet Es eM weer op te pakken!
10-12-2013
Update
De beloofde foto, meer fotos van het project in de huidige status zijn er niet...
zoals ik al eerder vermeld heb, ligt het project nagenoeg stil...
de enige beweging die ik laatst uitgevoerd heb, is het ontvetten van het motorblok zodat deze gespoten kan worden als me vader er tijd voor heeft.
enn, als ik nieuwe fotos heb, zal ik deze uploaden!
21-12-2013
Update:
Gister nog even de moed bij elkaar geschraapt en verder gegaan met het ontvetten van het motorblok.
direct een paar fotos gemaakt:
de doos met de ontvette delen van het motorblok, klaar om gespoten te worden.
De werkkbank waar ik het motorblok heb ontvet
sja... zonder muziek geen werk, dus een paar oude computerboxen waar ik mn telefoon op aansluit.
het onaangeroerde frame
nogmaals de doos met daarin de carters, cilinder en de kop.
de ontvetter, een paar euro bij de action! werkt goed!
nou, dawasieweer voor vandaag!
4-3-2014
Update:
Jaaa! eindelijk een update!
lang geleden, maar met dit mooie weer was het niet zo koud in mn werkplaatsje en dus kon ik de moed vinden om eens verder te gaan met de T(sl)omosje!
en ja! het blok is inmiddels gespoten, en zit na een heeeeeeeleboel gekl**t weer in elkaar!
hier een kort veslag:
Nadat ik het blok in de garage had gespoten, heeft het eerst een paar dagen in huis gelegen omdat ik moest wachten op vloeibare pakking, wat ik uit eindelijk zelf maar heb gekocht, want mn vader en ik konden het geen van beide vinden.
dus kon de opbouw van het motortje beginnen!
eerst ging alles nog wel goed, totdat...
DIE VERDRAAIDE RINGETJES ACHTER DE TANDWIELEN EN DE KOPPELING IN BEELD KWAMEN!!!
en omdat alles al zolang uit elkaar lag, wist ik toch ook helemaal niet meer hoe alles in elkaar moest!
ik heb daar wat lopen klooien!
alle ringetje op de goede plek, altans, dat mag ik hopen, kon het blok dicht.
Happy me probeerde ik eerst of alles wel dicht wilde, en dat bleek niet zo te zijn...
Man, man, man! wat heb ik lopen zoeken naar de oorzaak van het probleem!
bleek dat ik de krukas aan de koppelingszijde zo hard had bewerkt met een hamer om de krukas eruit, en later dus, er weer in te krijgen, dat het uiteinde zover inelkaar was geslagen dat het niet meer in het lagertje paste, dus maar de bankslijpmachine maar weer eens laten voelen wat werken is, en het te dikke deel van de krukas net zolang verkleind, totdat het paste in het lager, en zodoende kon het blok weer helemaal in elkaar!
hopelijk willie straxjes nog lopen...
vast wel! en anders help ik hem wel een handje!
ow ja! ik heb het blok ook maar even op de weegschaal gelegd, want ik was benieuw hoe zwaar mn motorblok nou werkelijk is zonder olie: 14.1 KG!
zwaar kreng...
maar ik ga stoppen, het internet kan mij typesnelheid niet bijhouden, en dan is mijn typesnelheid nog niet eens hoog...