Opbouwen Derbi Senda SM

Een kameraad van mij (Marco) heeft een Derbi Senda SM XRacing gekocht uit 2006, het oude type.
Deze aankoop was in vele onderdelen... Hij zag het niet om deze zelf op te bouwen. Toen heb ik aangeboden om te helpen met het wederopbouwen van de brommer.
hier onder kun je zien hoe alles verloopt!
veel succes met het kijken, en alle tips zijn welkom!
 
De nieuwe aanwinst:
Achterin de Caddy
Emmer met onderdelen
'
Krat met motorblok en nog wat onderdelen, Blok nog niet gereviseerd
Voorvork
De kappen
De kapotte zuiger en cilinder
 
Het gereviseerde motorblok.
 
De opbouw van de Derbi kan beginnen!
Na de eerste dag sluitelen was dit het resultaat!
blok eronder, wielen eronder, nu de kabelboom en de remmen aansluiten!
 
Een dag verder en de eerste proefrit werd gemaakt!
ik heb hier een video van, maar kan deze niet uploaden op de site.
We hebben 60 KM/h gehaald!
alleen na de rit kwamen we erachter dat de bouten niet vast zaten...
De bouten van de motorophanging waren losgetrilt, en in de voorvork zaten helemaal geen bouten.... :(
Een verkapte zelfmoord poging misschien? :P
 
later die avond wilden we de motor nog even starten, toen brak de kickstart...
Dit is de kickstart... het veertje achter het tandwiel, met dat uitstekende deel eraan, was eraf gesprongen en krom gebogen...
minder fijn, het hele blok moest weer onder de brommer vandaan, weer open gehaald worden...
maarja... niks aan te doen.... kan gebeuren. 
 
Dit is een close-up van de koppeling, er is een pennetje afgebroken tijdens het demonteren van dit deel van de koppeling...
dit is vakkundig aangelast door Gebr. Middelveld.
Door het lassen paste de veer niet meer, en is daardoor afgeslepen.
 
Het achterwiel had kapotte lagers, deze zijn vakkundig vervanger door de vader van Marco.
 
treurig aanblik... we waren zo ver heen... nog een middagje sleuten en hij was af... tot... de kickstart brak....
 
29-1-2014
update:
jaaaaaaaaa!!!
Hij doet het weer!
 
Het is een lang verhaal:
Nadat wij de kickstart eigenhandig gerepareerd hadden, de las op de koppeling een beetje afgefreest hadden, kon het hele blok weer in elkaar gezet worden.
Nadat dat gedaan was, kon met een heleboel gekl**t het blok weer onder de brommer gebouwd worden...
The moment of truth...
1x kicken, en, ja hoor, weer die verrekte kickstart naar de haajen!
nou dan zakt je de moed wel in de schoenen... verrekte Italiaanen!
Dus met enig overleg besloten de brommer weer naar de bromboer te brengen die het blok ook heeft gereviseerd en verzuimt heeft om de kickstart te controleren.
Een dag later was de brommer 'klaar'.
Dus Marco heeft m opgehaald, werd hem daar verteld dat de brommer niet wilde starten.
een simpele stomme droge oplossing: benzinekraantje stond dicht...
Deze werd open gezet, ennnn... ja hoor, daar ging ie weeeeeer kapot...
Dit maal werd de moed bij Marco helemaal opgegeven, en werd besloten om dit project met een open einde te verkopen in onderdelen...
Jammer...
 
S'avonds heb ik Marco gebeld, en met een beetje gebabbel werd het bovengenoemde besluit uitgesteld en kreeg ik de kans om mn creative "ahum" brein er op los te laten... het hele weekend eraan gedacht, en dacht een oplossing gevonden te hebben:
Het wel besproken ellende veertje knalde er steeds uit omdat het tandwiel te ver naar buiten komt, waardoor er op dat ellendige veertje hele vreemde krachten kwamen, waardoor het veertje steeds losschoot als de motor aansloeg. klinkt aannemelijk niet? nou, dat vond ik ook.
 
dus smaandags vol goede moed aan de slag!
eerst ff n beetje warm rijden, twas echt vriezend koud, daarna alle olie eraf, altans, dat dacht ik...
De bouten van de zijkap eruit gedraaid, met een hamer zachtjes los tikken, kijk ik op de grond... SH*T!!!! allemaal olie... zit er op die Italliaan een dubbele wand tussen de koppeling en de versnellingsbak... weer wat geleerd...
 
nadat de olie voor het grootste gedeelte was opgeruimt, kon de kap er helemaal afgehaald worden. 
het eerste wat mij opviel was hoe de kickstartveer, niet de welbesproken veer, maar de terugkomveer, of hoe dat stukkie metaal ook genoemd mag worden, er in zat:
 
niet echt goed dus...
voorzichtig de kickstart verwijdert. 
en nadat ik het ergste olie eraf gehaald had, viel de kickstart uitelkaar?!
niet echt goed dus...
ff wat beter bekeken viel mij op dat er een seegerringetje mistte...
dus direct naar de bromboer, helaas geen ringetjes, en ik werd door gestuurd naar een ander bedrijf, maar ook daar geen ring...
op de terug weg kwam ik lang het mechanisatie bedrijf MTH, daar ff langsgewapperd, en jahoor! het velbegeerde ringetje!!!
jay! snel naar huis, de kickstart monteren, wat overigens met heeeeeeeel veel moeite gepaard ging, want onze seegerringtang wat net te klein.. dus met een schroevendraaier, bankschroef en nog wat meer gereedsschap en n klein beetje geduld, ging het ringetje erop!
snel het blok monteren, kap erop, olie erop, starten....
jaayyyy!!! hij werkt!!! uitgezet, weer gestart, Yes!!! hij doet het!!!
na een paar test rondjes gereden te hebben, wat overigens niet echt heeeeeel lekker ging, omdat de motor totaal niet afgesteld was, de brommer in de schuur gezet.
 
volgende dag het koelsysteem voor elkaar gemaakt, het probleem hier mee was dat er op de cilinderkop, naast die grote slang, een klein 90graden hoekje zit, en deze was losgebroken... gelijmt, slang erop, KVS erin... komt alles wat ik erboven aan in gooi, komt er onderaan met de zelfde snelheid weer uit!
had die slimme bromboer vergeten de slangenklem te monteren... gauw een klem gemonteerd.
tijd voor een testrit!
Midden in Noorscheschut een plofje, een boel rook en de geur van koelvloeistof... was er een klein slangetje losgesprongen... geen klemmetjes.
naar de bromboer gereden, deze heeft de boel gerepareerd met tiewraps.
 
het resterende probleem was het dat de motor totaal niet wou trekken bij vol gas... bij een klein beetje gas ging hij als een speer...
kwam ik bij de misschien slimme oplossing om de slang tussen de carb. en het luchtfilter te monteren... ook kwam er een rare rammel uit de uitlaat bij een bepaald aantal toeren. en lekte de uitlaat. dus deze goed monteren. tijdens de montage viel het begrens busje uit de uitlaat, deze was losgeknapt, en veroorzaakte het rammelende geluid. het lekken van de uitlaat werd veroorzaakt door een niet gemonteerde rubberen ring in de pijp bij een koppelstuk.
nadat dit gemonteerd was, en de kabel boom beter was aangesloten heb ik besloten om maar weer es n testrit te maken om te kijken wat het verschil was.
met de eerste x starten had ik het zelfde probleem als de bromboer, namelijk dat het kraantje dichtstond...
deze geopend, kicken vond ik te veel werk, dus in zn 2, koppeling in, ff n stukkie lopen, koppeling los, en ja! daar begon ie!
rustig gas geven, nog meer, een heleboel gepruttel en gesputter, volgas geven, nog meer gesputter. en ineens knalde de motor zn powerband in!
wat een monster! in 3 seconden moest ik 3 van de 6 versnellingen doorschakelen, en had de motor zoveel power dat hij over de koppeling begon te slippen!!!
wat een beest zeg!!! sjonge jonge!
het slippen over de koppeling verholpen onderweg door de kabel een beetje te ontspannen. en daar gingie weer, voor de power band een heleboel gesputter, ging hij de powerband in, en wauw! wat een adrenaline!!! en dan kriebelt er toch wat om te kijken wat de top van het beestje is... 60,70,80... de naald liep met snelheid de meter uit, schatting: 90,100,105,110... oejjjj wel erg hard... gas los dan maar... en hij was nog niet uitgetrokken...
dus raad de snelheid maar!!!
en dat met de volgende setup:
50cc van ik geloof mallossi
17.5mm delortho met sproeier in de buurt van de 90.
standaart ontgrensde uitlaat
tandwielvehouding?! I don't knobbel!
 
een ding weet ik nu wel, hij is eeeeecht snel!!!
ik dacht dat de mt5 van mn buurjongen snel was... haha, die is er nog traag bij... met zn 75km/h...
sjonge jonge! wat een gigantisch beest zeg!!!
pfoejjjj! daar schrok ik wel ff van! 
eerst maar ff n beetje afstellen... en die bus weer in de uitlaat monteren...
sjonge...
 
7-2-2014
Update:
 
ff een paar fotos van hoe de derbi er nu bij staat:
 
 
4-3-2014
Update:
 
Als je nu denkt dat dit project is afgerond, heb je het helaas mis...
T word zo zachtjes aan een nachtmerry... hooi geven heeft geen zin, lust ie niet...
Ik moet toegeven, soms zie ik het niet meer zitten, dus dan ga ik er maar bij stil staan, met als gevolg dat ik geen stap verder kom...
Dus ben ik wel genoodzaakt om door te gaan!
 
Maar nu ff een update:
 
Marco heeft zn brommer vorige week opgehaald, toen reed deze als een vel brandende woestijnzon. maar een dag of wat later kreeg ik een berichtje van hem dat ie weer kapot was... lekte aan allekanten kvs onderweg...
Verrekte Middeleeuwsepizzabakkershometrainermetvaakweigerendehulpmotor...
Weer kapot dus... ik hoop er binnenkort ff langs te wapperen, hopelijk is er niet veel kapot, ik heb Marco al even gesproken en het lijkt erop dat de hoofdkvsslang kapot gegaan is... in dat geval valt de reparatie nog mee... hopelijk is er niet meer kapot...